9 oktober 2013

'In Stormen Sterk'...


Vorige week wandelde ik naar de bakker om een vers brood. De zon scheen en het was heerlijke wandeling, zomaar 10 minuten, naar het kleine dorp. Halverwege liep ik langs de oude molen 'In Stormen Sterk'. Ik hou van molens en ik stop altijd even om te kijken. Deze molen werd gebouwd in 1837 (de stenen versie dan toch, daarvoor stonden er al enkele houten molens) en wordt momenteel gerenoveerd.

Last week, I took a walk to the bakery for some fresh bread. The sun was shining and I really enjoyed the 10 minute walk to the small village. Halfway, I passed the old windmill 'In Stormen Sterk'. I love windmills, so I always stop to take a look. This windmill was build in 1837 (the stone version, there had been several wooden mills before) and it's being renovated right now.


Een paar dagen eerder was de 'hoed' er weer opgezet en de wieken liggen al klaar om ook gemonteerd te worden. De molen is ongeveer 10 jaar geleden uit gebruik genomen omdat de huizen die er rondom gebouwd zijn de sterke wind weghouden van de wieken. Na de renovatie willen ze de molen weer gaan gebruiken, maar ik denk niet dat er echt weer graan in gemalen zal worden.

A few days before, the 'hat' was put back on, and the wings are lying on the ground to be attached later. The mill has been taken out of use about 10 years ago, because the houses that were build around the mill, keep the strong winds away from the wings. After the renovation the windmill will be put in use again, but I'm not sure if it will really produce flour.


Ik denk dat ik niet de enige quilter ben die van molens houdt, want er zijn verschillende patchworkblokken die een windmolen afbeelden. Maar ik kom niet in de verleiding om een molentjesquilt te gaan maken, althans niet nu. Ik heb genoeg restjes, dat wel, maar het is vooral de tijd die me tegenhoudt en ik wil eerst andere quilts afmaken. Ik heb al wel een windmolenblok gemaakt voor de sampler, die ik een paar jaar geleden maakte. Het is Thijsjes favoriete quilt, hij ligt er graag op te slapen, al denk ik niet dat hij doorheeft dat hij op een molen of een Log Cabin ligt ;o)

Fijne dag!

I'm convinced that I'm not the only quilter who loves windmills, since there are several patchwork blocks that represent windmills. But I'm not tempted to make a windmill quilt, at least not yet. I have plenty of scraps, that's true, but I don't have plenty of time and I have other quilts to finish first. I did put a windmill block in my sampler quilt a couple of years ago. It's Thijsje's favorite, he loves to sleep on this quilt, although I don't think he understands he's lying on a windmill or a Log Cabin ;o)

Have a nice day!

10 opmerkingen:

Marguerite zei

Ik vind molens ook helemaal te gek.
Toch ben ik nu aan het strijden tegen de moderne giga hoge windmolens (meer dan 100 stuks van 180meter hoog) die ze bij ons voor de deur en in ons vaargebied willen plaatsen. Overal waar we naar toe kijken zien we windmolens.

Marguerite zei

Oudste dochter pikte even mijn computer in. Dus ik vergat helemaal te zeggen dat ze zo'n molen als die jij laat zien wel bij mij mogen plaatsen en dan wil ik nog wel een cursus molenaar doen ook. Lijkt me heel leuk met al dat graan. En dan lekker taartjes en cake bakken.
Groetjes Marguerite

Erica zei

Bij ons in het dorp hebben we sinds een jaar ook weer wieken aan de molen. De molen is weer in gebruik en maalt graan, ik bak daar heerlijk brood van, en pannenkoeken. Jammie!

Guusje, zei

Wat een mooie molen ja ik ben er ook gek op net als op kastelen. En wat een lieve en schattige foto van Thijs.

Ineke zei

Dit is ook zo'n mooie molen, lekker oud, meer dan 100 jaar. Die nieuwe molens vind ik niet mooi, maar zijn zeer nuttig.

Liefs, Ineke

Frederika zei

Mooi dat zo'n molen weer in ere hersteld wordt. ook al gaat ie dan niet volop aan de bak

Ellie's Quiltplace zei

@ Marguerite: ik zie ook liever de oude stenen versies! Maar de nieuwe zijn belangrijk voor groene energie, al snap ik dat je ze niet recht voor de deur wilt hebben!

@ Erica: mmmm, pannekoeken, dat is nog eens een goed idee! Ik moet nog even wachten tot het voorjaar, dan zou 'onze' molen weer helemaal klaar moeten zijn.

@ Guusje: Thijs ligt daar heerlijk, verwarming aan, zachte quilt, wat wil een kat nog meer? ;o)

@ Ineke: tegenwoordig moet het allemaal zo goedkoop en efficiënt mogelijk. Dat is logisch, maar ik ben het met je eens dat zo'n 'echte' molen veel mooier en gezelliger is.

@ Frederika: hier in het dorp kun je nog veel oorspronkelijke gebouwen terugvinden, de dorpskom is beschermd. De molen staat er net buiten, maar is nu ook weer bijna hersteld. Ik vind het fijn dat dat allemaal bewaard wordt, het is toch een deel cultuur en geschiedenis dat anders verloren zou gaan.

Carine zei

Toch schattig hé, onze kat neemt ook altijd de quilt in beslag :-)

Anoniem zei

Mooie foto van Thijs op de quilt-kleurt prachtig bij elkaar.
Heb ook iets met molens,maar dat komt ook doordat de ouders van mijn Moeder molenaar waren en later hebben de zoons het overgenomen.We kwamen daar als kind vaak,maar mochten nooit naar buiten als de molen draaide.Veel later is de molen afgebroken en weer opgebouwd-maar waar???
Ben benieuwd of jullie molen met hulp van een motor weer gaat draaien of op de wind.
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Ellie's Quiltplace zei

@ Carine: ik geef ze geen ongelijk. Als ik een kat was zou ik ook het beste plekje uitkiezen ;o)

@ Truus: dat is nog eens een leuke en speciale herinnering! Hier zijn er momenteel 4 molenaars, zij verzorgen de molen en zoeken ook vanalles op over de geschiedenis. Via oude foto's hebben ze gevonden dat er in de buurt nog een (houten) molen stond, maar deze is verdwenen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...